KONSUMSI AL-GHAZALI: PENGGUNAAN PAYLATER UNTUK KEBUTUHAN ATAU KEINGINAN?

Authors

  • Raihan Cahya Annisa Universitas Brawijaya
  • Faishal Fadli Universitas Brawijaya

Keywords:

Paylater, Al-Ghazali’s Theory of Consumption, Gen Z

Abstract

The research aims to find out whether the perceived ease of use, lifestyle, and income factors influence the use of paylater and their influence towards the consumptive behavior of Gen Z in Malang City. This research will also prove al-Ghazali's theory of consumption regarding whether the use of this paylater is used for needs or just desires. The analytical method used in this study is partial least squares for data processing and analysis. The results of this study indicate that two factors significantly influence interest in using paylater, namely perceived ease of use and lifestyle. In addition, this study also found that the use of paylater has an impact on consumptive behavior. The findings have implications for both practitioners and researchers, for looking at Gen Z consumptive behavior and its relation to Al Ghazali's theory of consumption.

 

 

References

Anggraini, R. T., & Santhoso, F. H. (2017). Hubungan antara Gaya Hidup Hedonis dengan Perilaku Konsumtif pada Remaja. Gadjah Mada Journal Of Psychology, 3(3), 131–140.

Asja, H. J., Susanti, S., & Fauzi, A. (2021). Pengaruh Manfaat, Kemudahan, dan Pendapatan terhadap Minat Menggunakan Paylater : Studi Kasus Masyarakat di DKI Jakarta (The Influence of Perceived Usefulness, Ease of Use and Income on Interest in Using Paylater: A Case Study of People in DKI Jakarta). Jurnal Akuntansi, Keuangan, Dan Manajemen, 2(4), 309–325.

Chin, W. W. (1998). The Partial Least Squares Aproach to Structural Equation Modeling. Modern Methods for Business Research.

Engel James F., Blackwell Roger D., M. P. W. (1990). Consumer Behavior (Eight Edit). The Dryden Press.

Ermawati. (2021). ETIKA KONSUMSI ISLAM. Bilancia, Vol. 15 No, 103–124.

Eviana, V., & Saputra, A. J. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Penggunaan Sistem Pembayaran Pay Later. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 1968–1977.

Faizah, I. (2020). Analisis Perilaku Konsumsi Menurut Perspektif Al- Ghazali ( Studi Kasus pada BTM Surya Amanah Jombang ) Pendahuluan Perilaku konsumsi masyarakat pada saat ini sudah tidak berdasarkan pada syariah islam , sikap konsumsi seorang muslim pada saat ini yang ti. Jies, 1, 70–82.

Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 139–152. https://doi.org/10.2753/MTP1069-6679190202

Hasanah, W. N. R. (2019). Pengaruh Literasi Ekonomi, Gaya Hidup, Konformitas, Dan Modernitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Lampung. Economic Education and Entrepreneurship Journal, 2 No 1, 41–47.

Haughn, R. (2022). 2022 Buy now, pay later statistics. Bankrate.Com.

Hilmi, L. D. (2021). Paylater Feature: Impulsive Buying Driver For E-Commerce In Indonesia. 2021(2), 63–74.

Jaya, I. G. N. M., & Sumertajaya, I. M. (2008). Pemodelan Persamaan Structural dengan Partial Least Square. Semnas Matematika Dan Pendidikan Matematika 2008, 118–132.

Jayani, D. H. (2019). Tren Pengguna E-Commerce Terus Tumbuh. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2019/10/10/tren-pengguna-e-commerce-2017-2023

Komala, C. (2019). Perilaku Konsumsi Impulsive Buying Perspektif Imam Al-Ghazali. Jurnal Perspektif, 2(2), 248. https://doi.org/10.15575/jp.v2i2.31

Mansur, A., & Ridwan, R. (2022). Karakteristik Siswa Generasi Z dan Kebutuhan Akan Pengembangan Bidang Bimbingan dan Konseling. Educatio, 17(1), 120–130. https://doi.org/10.29408/edc.v17i1.5922

Maulida, D. M. (2021). Pandangan Ekonomi Islam terhadap Sikap Konsumerisme Akibat Metode Pembayaran Tunda Bayar (PayLater). Transformatif, 5(2), 131–144. https://doi.org/10.23971/tf.v5i2.2980

Maulidina, R., & Ridho, K. (2020). Internet dan Metamorfosa Generasi Digital: Analisa Perbandingan Perilaku Penyebarluasan Berita Hoax Lintas Generasi. Jurnal Studi Jurnalistik, 2(2), 133–145. https://doi.org/10.15408/jsj.v2i2.18920

Ninggar, A. D., & Anggraini, I. K. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Generasi Z Dalam Konsumsi E-Wallet Saat Pandemi Covid-19 (Studi Pada Mahasiswa Aktif Program Sarjana Di Kota Malang). Jurnal Ilmiah Fokus Ekonomi, Manajemen, Bisnis & Akuntansi (EMBA), 1(2), 131–141. https://doi.org/10.34152/emba.v1i2.498

Nurlelasari, N., & Nurdin. (2022). Pengaruh Gaya Hidup Hedon dan Tingkat Pendapatan terhadap Perilaku. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB), 2, 21–25.

Panjalu, D. A., & Mirati, E. (2022). Analisis Pengaruh Minat Pengguna Fitur PayLater pada Aplikasi Shopee.

Philip. (2019). Variabel Intervening pada Pembelian Sneakers Branded Oleh Generasi Z di Surabaya. Agora, 7(2).

Pranggabayu, B., & Lestari Andjarwati, A. (2022). Pengaruh Hedonic Shopping Motivation Dan Store Atmsophere Terhadap Impulsive Buying (Studi Pada Pengunjung Miniso Tunjungan Plaza). SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, Dan Pendidikan, 1(6), 951–966. https://doi.org/10.54443/sibatik.v1i6.112

Pratomo, D., & Ermawati, L. (2019). Kecenderungan Pembelian Impulsif Ditinjau dari Perspektif Islam (Studi Kasus Pada Pengunjung Malioboro Mall Yogyakarta). Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(2), 240–252. https://doi.org/10.36778/jesya.v2i2.103

Purnamasari, D. M. (2022, September). Hasil Riset: Gen Z Indonesia Senang Belanja Online karena Lebih Mudah. IDN Times. https://www.idntimes.com/business/economy/deti-mega-purnamasari/hasil-riset-gen-z-indonesia-senang-belanja-online-karena-lebih-mudah

Purnamasari, R. D. A., Sasana, H., & Novitaningtyas, I. (2021). Pengaruh Perceived Ease Of Use, Perceived Usefulness, Perceived Risk, dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Metode Pembayaran Paylater. Jurnal Manajemen, 13(3), 420–430. https://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/JURNALMANAJEMEN/article/view/10130

Quarterly, T. (2011). Ernst Engel ’ s Law of Expenditures for Food Author ( s ): Carle C . Zimmerman Published by : Oxford University Press. 47(1), 78–101.

Rahmah, N., & Idris, M. (2018). Impulsive Buying Behaviour dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi Bisnis Syariah, 1(2), 88–98. https://doi.org/10.5281/zenodo.1440372

Rahmiati, R., & Yuannita, I. I. (2019). The influence of trust, perceived usefulness, perceived ease of use, and attitude on purchase intention. Jurnal Kajian Manajemen Bisnis, 8(1), 27–34. https://doi.org/10.24036/jkmb.10884800

Ramadania, S., Braridwan, Z., & Brawijaya, U. (2019). The Influence of Perceived Usefulness, Ease of Use, Attitude, Self-Efficacy, and Subjective Norms Toward Intention to Use Online Shopping. International Business and Accounting Research Journal, 3(1), 1–14. http://ibarj.com

Ritonga, R. S. et al. (2018). Study Of Hedonistic Lifestyles Based On Sexes And Cultural Background. JAIPTEKIN | Jurnal Aplikasi IPTEK Indonesia, 2(3), 115–121.

Saidani, B., Raras, L. A., & Aditya, S. (2018). Analisis Pengaruh Brand Awareness, Product Quality Dan Ease of Use Terhadap Customer Perceived Value Pada E-Money Mandiri E-Toll Card. JRMSI - Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 9(2), 320–336. https://doi.org/10.21009/jrmsi.009.2.08

Sari, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Paylater Terhadap Perilaku Impulse Buying Pengguna E-Commerce di Indonesia. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 7(1), 44–57. https://doi.org/10.35313/jrbi.v7i1.2058

Sholihin, M., & Ratmono, D. (2020). Analisis SEM-PLS dengan WarpPLS 7.0- untuk Hubungan Nonlinier dalam Penelitian Sosial dan Bisnis (C. Mitak (ed.); eD. 1, Cet). Penerbit Andi.

Syaputra, E. (2017). Perilaku Konsumsi Masyarakat Modern Perspektif Islam: Telaah Pemikiran Imam Al-Ghazali dalam Ihya’ Ulumuddin. FALAH: Jurnal Ekonomi Syariah, 2(2), 144. https://doi.org/10.22219/jes.v2i2.5102

Syukri, A. U., Studi, P., Ekonomi, I., & Hasanuddin, U. (2020). Determinan Pola Konsumsi Mahasiswa Yang Bekerja. 6(1), 1–11.

Downloads

Published

2023-08-25

Issue

Section

Articles