ANALISIS FAKTOR YANG MEMENGARUHI MASYARAKAT SURABAYA BERWAKAF UANG DI LEMBAGA PENGELOLA WAKAF

Authors

  • Raja Surya Kusuma Riyadi Universitas Brawijaya

Keywords:

Waqf Decisions, Cash Waqf, Literacy, Good Governance, Promotion, Religiosity, Convenience

Abstract

As time goes by, waqf continues to experience development with the presence of cash waqf in Indonesia. The potential of cash waqf is enormous, but its realization is still far away. This is caused by several factors that have not been optimal, including literacy, good governance, promotion, religiosity, and convenience. The research method used is a quantitative descriptive method by distributing questionnaires to the people of Surabaya who have interacted with waqf management institutions, including Lembaga Manajemen Infaq, Yayasan Dana Sosial Al Falah, Dompet Dhuafa, LAZIS Nurul Falah, and LAZNAS Nurul Hayat using a convenience sampling technique with sample calculation using Bernoulli as many as 96 respondents. The analysis was carried out with multiple linear regression and it was found that the variables of literacy, good governance, and convenience had a significant effect, while the promotion and religiosity variables showed no significant effect on the decision of the people of Surabaya to endow cash waqf in waqf management institutions

References

Afandi, M. N. A., Dinurri’anah, U., & Pusparini, M. D. (2022). Analisis Tingkat Literasi Wakaf Uang Civitas Akademika Universitas Islam Indonesia. At-Thullab : Jurnal Mahasiswa Studi Islam, 4(2), 1194–1208. https://doi.org/10.20885/tullab.vol4.iss2.art12

Amin, M. (2021). Faktor - faktor yang mempengaruhi minat wakif untuk berwakaf uang.

Aprianto. (2020). Etika dan Konsep Manajemen Bisnis Islam. CV Budi Utama.

Baskoroputra, G. F. (2019). Analisa Tingkat Literasi Wakaf Uang dan Pengaruhnya Pada Persepsi Wakaf Uang (Studi Kasus Pada Mahasiswa Ekonomi Islam Universitas Brawijaya). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 7(2). http://repository.ub.ac.id/id/eprint/170058

BWI. (2021). Menelisik Manfaat Potensi Wakaf Uang untuk Bantu Kaum Dhuafa. https://www.bwi.go.id/5926/2021/02/05/menelisik-manfaat-potensi-wakaf-uang-untuk-bantu-kaum-dhuafa/

BWI. (2023). Literasi Wakaf. https://www.bwi.go.id/literasiwakaf/

Davis, F. (1989). Perceived Usefulness, Perceived Ease Of Use and User Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–400.

Ekawaty, M., & Muda, A. (2015). Wakaf Uang: Tingkat Pemahaman Masyarakat dan Faktor Penentunya (Studi Masyarakat Muslim Kota Surabaya, Indonesia). IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita2, 11(2).

Fadlil, N. R., Effendi, J., & Sutarto, E. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Sikap dan Keputusan Wakif dalam Berwakaf Produktif di Indonesia (Studi Kasus di Dompet Dhuafa). Jurnal Penyuluhan, 18(01), 105–117. https://doi.org/10.25015/18202237884

Fahruroji. (2019). Wakaf Kontemporer. Badan Wakaf Indonesia.

Fauziah, S., & Ayyubi, S. E. (2019). Faktor-faktor yang Memengaruhi Persepsi Wakif terhadap Wakaf Uang di Kota Bogor. Al-Muzara’ah, 7(1), 19–31. https://doi.org/10.29244/jam.7.1.19-31

Firmansyah, M. A. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). CV Budi Utama.

Hakiem, H., Beik, I. S., & Fahmi, I. (2022). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Masyarakat Berwakaf Uang / Melalui Uang dalam Mendukung Pembangunan Berkelanjutan Kota Bogor Factors Affecting People Interest in Cash Waqf to Support Sustainable Development in Bogor City. 2022(2), 155–168. https://doi.org/10.29244/jam.10.2.155-168

Hariyanto, F. A. (2019). Pengaruh Penerapan Prinsip Good Governance Dan Intensitas Sosialisasi Terhadap Penerimaan Wakaf Tunai. KAJIAN AKUNTANSI, 20(2), 191–199.

Hoetoro, A. (2018). Ekonomi Mikro Islam: Pendekatan Integratif. UB Press.

Huda, N., dkk. (2017). Pemasaran Syariah Teori dan Aplikasi Edisi Pertama. Kencana.

Ilyas, M. (2017). Profesional Nazhir Wakaf dalam Pemberdayaan Ekonomi. Jurnal Al-Qadau: Peradilan Dan Hukum Keluarga Islam, 4(1), 71. https://doi.org/10.24252/al-qadau.v4i1.5719

Imam, N., & Huda, N. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Masyarakat Berwakaf Uang di Dompet Dhuafa. Al-Awqaf: Jurnal Wakaf Dan Ekonomi Islam, 15(2), 78–98.

Irfany, M. I., Albajili, A. N., & Nurhalim, A. (2022). Faktor-faktor yang Memengaruhi Keputusan Masyarakat dalam Memilih Wakaf Uang. Al-Awqaf: Jurnal Wakaf Dan Ekonomi Islam, 15(2), 1–25. https://doi.org/10.47411/al-awqaf.vol15iss2.168

Ismawati, Y., & Anwar, M. K. (2019). Pengaruh Persepsi Masyarakat Tentang Wakaf Uang Terhadap Minat Berwakaf Uang Di kota Surabaya. Jurnal Ekonomi Islam, 2(3), 129–138.

Jogiyanto. (2008). Sistem Informasi Keperilakuan. ANDI.

Kahf, M. (2006). Wakaf Islam (Sejarah, Pengelolaan, dan Pengembangannya). Dar al-Fikr.

Kotler, P., & Armstorng, G. (2019). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

KNKS. (2019). Insight Buletin Ekonomi Syariah Menangkap Peluang Tren Wakaf Produktif.

Kurniawati, D. A., & Savitri, H. (2020). Awareness level analysis of Indonesian consumers toward halal products. Journal of Islamic Marketing, 11(2), 531–546. https://doi.org/10.1108/JIMA-10-2017-0104

Lisaeni. (2022). Sejarah Perkembangan Wakaf Serta Peran Wakaf dalam Pembangunan Perekonomian. Al-Ibar: Artikel Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam, 1(1), 1–20.

Maharani, D., & Hidayat, T. (2020). Rasionalitas Muslim : Perilaku Konsumsi dalam Prespektif Ekonomi Islam. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(03), 409–412.

Miftakhuddin, M., Lestari, K. T., Aniroh, A., & Adinugraha, H. H. (2021). Pendayagunaan Wakaf di Tengah Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Maqashid Al-Syariah. IQTISHADUNA: Jurnal Ilmiah Ekonomi Kita, 10(1), 76–90. https://doi.org/10.46367/iqtishaduna.v10i1.313

Muhammadong. (2017). Good Governance dalam Perspektif Hukum Islam. Edukasi Mitra Grafika.

Najmi, C. N. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Persepsi Masyarakat Terhadap Wakaf Uang di Kota Bandung. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(02), 151–162.

Nastiti, H. M., & Anggraini, I. K. (2022). An Analysis of factors Influencing The Decisions of Bekasi People to Endow Cash waqf. Proceedings of the International Conference of Islamic Economics and Business (ICONIES), 8(1), 45–56.

Nasution, A. M. (2022). Pengaruh Literasi dan Religiusitas dalam Meningkatkan Minat Masyarakat Desa Laut Tador Untuk Berwakaf Tunai.

Nasution, S. A. (2021). Pengaruh Good Corporate Governance Terhadap Tingkat Kepuasan Muzakki Dalam Menyalurkan Zakat Pada Lazismu Di Kota Pekanbaru. … : Economics, Accounting and Business Journal, 1(1), 157–172.

Naufaldi, M. A. W. (2022). Model Wakaf Tunai serta Perannya Terhadap Perekonomian Indonesia. Media Mahasiswa Indonesia. https://mahasiswaindonesia.id/model-wakaf-tunai-serta-peranannya-terhadap-perekonomian-indonesia/

Nugroho, A. S., & Nurkhin, A. (2019). Pengaruh Religiusitas, Pendapatan, Pengetahuan Zakat terhadap Minat Membayar Zakat Profesi melalui BAZNAS dengan Faktor Usia sebagai Variabel Moderasi. Economic Education Analysis Journal, 8(3), 955–966. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/eeaj.v8i3.35723

Pertiwi, I. S. M. (2020). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Literasi Zakat Dan Kepercayaan Terhadap Minat Masyarakat Dalam Membayar Zakat Pada Baznas Provinsi Lampung. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi, 8(1), 1–9. https://jurnal.unitri.ac.id/index.php/refrensi/index

Pimada, L. M., Sayuta, R. B. N., & Gunawan, E. V. (2022). Strategi Optimalisasi Dana Wakaf: Pemerataan Dana Wakaf Selama Pandemi. HUMAN FALAH: Jurnal Studi Ekonomi Dan Bisnis Islam, 9(1). https://doi.org/10.30829/hf.v9i1.11815

Prasetyo, M. U. (2017). Optimalisasi Fundraising Zakat Melalui Program Layanan Kemudahan Berdonasi di Baitul Maal Hidayatullah Cabang Kudus. Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Kudus.

Putra, M. W. H. (2017). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Kepuasan Wakif Terhadap Pelayanan Lembaga Wakaf. Jurnal Ilmiah.

Rahmah, M. S. (2019). Pengaruh Religiusitas, Pengetahuan Zakat, Persepsi Kemudahan, Pendapatan dan Good Governance Terhadap Minat Berzakat di BAZIS DKI Jakarta. In Skripsi. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Rahman, S., & Kadir , R. D. (2022). Generasi Muda dan Tingkat Literasi Wakaf Uang. Tamaddun Journal of Islamic Studies, 1(2), 191–199. https://doi.org/10.55657/tajis.v1i2.59

Rusdianto, P. (2016). Pengaruh Promosi, Kualitas Pelauanan, dan Religiusitas terhadap Minat Masyarakat Menjadi Muzakki pada Lembaga Amil Zakat Dompet Dhuafa. Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah.

Salsabilah, I. I. (2021). Efektivitas penyaluran pembiayaan dari Wakaf Produktif untuk Peningkatan Pendapatan UMKM di Bank Wakaf Mikro Al-Fithrah Wava Mandiri Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/49006/%0Ahttp://digilib.uinsby.ac.id/49006/2/Izza %27Ilma Salsabilah_G95217050.pdf

Shukor, S. A., Anwar, I. F., Sabri, H., Aziz, S. A., & Ariffin, A. R. M. (2016). Giving behaviour: Who donates cash WAQF? Malaysian Journal of Consumer and Family Economics, 19, 82–94.

Subagiyo, R. (2016). Teori Konsumsi Islam.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV Alfabeta.

Susetyo, D. D., & Suheni, D. (2022). Proyek Percontohan Pemberdayaan Ekonomi Umat Melalui Wakaf Produktif Di Era Khalifah Usman Bin Affan. Al-Muamalat: Jurnal Ilmu Hukum & Ekonomi Syariah, 7(1), 67–79.

Susanti, O. D. (2021). Analisis Tingkat Literasi Wakaf Uang Dosen Universitas Lancang Kuning Pekanbaru. Al-Amwal, 10(2), 134–146. http://jurnal.stei-iqra-annisa.ac.id/index.php/al-amwal/article/view/206

Sya’bani, A. (2016). Wakaf Uang (Cash Wakaf, Wakaf an-Nuqud); Telaah Teologis Hingga Praktis. IAIN Mataram, IX(1), 161–186. http://geordy-resistencia-anz.blogspot.com/2012/02/wakaf-uang-dalam-per-

Wahyuni, T. (2019). Wakaf Uang Terhadap Program Pengetasan Kemiskinan di Kota Metro. Al Qadhi : Jurnal Hukum Keluarga Islam, 1(1), 24–34. https://doi.org/10.47902/alqadhi.v1i1.12

Yuliafitri, I., & Rivaldi, A. I. (2017). Pengaruh Penerapan Prinsip-Prinsip Good Governance dan Promosi Terhadap Penerimaan Wakaf Tunai (Pada Lembaga Pengelola Wakaf Di Indonesia). InFestasi, 13(1), 217. https://doi.org/10.21107/infestasi.v13i1.3044

Downloads

Published

2023-10-25

Issue

Section

Articles