FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MAHASISWA TIDAK MENGGUNAKAN BANK SYARIAH SEBAGAI TRANSAKSI UTAMA

Authors

  • Meilisa Nina Sari Br Brahmana Departemen Ilmu Ekonomi Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Brawijaya

Keywords:

student preference, Islamic bank prices, Islamic bank services, Knowledge of Islamic banks, Islamic bank location

Abstract

In Indonesia, banking is divided into two forms, namely conventional bank and Islamic bank. The existence of Islamic banks is a solution for people who want to make transactions without usury. Because usury is prohibited in Islam, however, there are still many people who are more satisfied with using conventional banks. Indonesia has a population of 86.80% adheres to Islam but the market share of Islamic banks is only 6.5%. So this is what makes this research. This study aims to determine what factors influence students not to use Islamic banks as the main transaction from the point of view of those who have used Islamic banks. This study uses a quantitative approach with logistic regression analysis. The sampling method used was non-probability sampling with purposive sampling technique. The sample from this student there are 90 students of the Faculty of Economics and Business Universitas Brawijaya class of 2018 who use Islamic banks not as the main transaction and as the main transaction. The results of the study explain that the variables of price, service, knowledge, and location partially have a significant effect on students decision not to use Islamic banks as the main transaction in making transactions.

References

Advenia Elisabeth. (2021). Market Share Capai 6,5 Persen, Aset Perbankan Syariah Tembus Rp631,5 Triliun. Idxchannel.

https://www.idxchannel.com/banking/market-share-capai-65-persen-asetperbankan-syariah-tembus-rp6315-

triliun

Al-Qardhawi, Y. (1997). Norma dan Etika Ekonomi Islam. Jakarta: Gema InsaniPress.

Aliah, P. (2021). Faktor Penyebab Mahasiswa Perbankan Syariah Belum Bertransformasi dari Bank Konvensional ke Bank Syariah (Studi Kasus Mahasiswa Perbankan Syariah 2017 IAIN Batusangkar).

ALWIYAH, Y. (2020). PENGARUH PENGETAHUAN MAHASISWA, LOKASI, DAN FASILITAS PERBANKAN SYARIAH TERHADAP

MINAT MENABUNG DI BANK SYARIAH (Studi Kasus Pada Mahasiswa S1 Prodi Perbankan Syariah IAIN Tulungagung).

BankIndonesia. (2020). Sistem Pembayaran & Pengelolaan Uang Rupiah. Bi.Go.Id.

https://www.bi.go.id/id/fungsiutama/sistempembayaran/default.aspx Databoks. (2021). Persentase Pemeluk Agama/Kepercayaan di Indonesia (Juni 2021). Viva Budy Kusnandar. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2021/09/30/sebanyak-8688-penduduk-indonesia-beragama-islam

Engkur, E. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah Di DKI Jakarta. Jurnal Akuntansi Dan Manajemen, 15(01), 23–35.

Firman-Yulianto, K. (2010). Analisis Pengaruh Faktor Bauran Pemasaran Terhadap Pertimbangan Nasabah Dalam Memilih Bank Syariah Di Kota Medan. Wacana Journal of Social and Humanity Studies, 13(4), 537–551.

Firmansyah, M. A., & Mahardhika, B. W. (2018). Pengantar Manajemen. Deepublish.

Hardiyansyah, H. (2018). Kualitas Pelayanan Publik: Konsep, Dimensi, Indikator dan Implementasinya. Gava

Media.

Hoetoro, A. (2018). Ekonomi Mikro Islam: Pendekatan Integratif. Universitas Brawijaya Press.

Indarti, N., & Dyahjatmayanti, D. (2014). Manajemen pengetahuan: Teori dan praktik. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, H, 14, 24.

Jasa, F. Z. T., & Syarafudin, H. Z. (2014). Faktor-Faktor Yang Menyebabkan Mahasiswa Fakultas Agama Islam Program Studi Muamalat (Syariah) Universitas Muhammadiyah Surakarta Tidak Menabung Di Bank Syariah. Universitas Muhammadiyah

Surakarta.

Johan, M. N., & Ratnasari, R. T. (2014). Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa S1 Ekonomi Islam Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Airlangga Belum Menjadi Nasabah Bank Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah Teori Dan Terapan, 1(8), 529–545.

Kalsum, U. (2014). Riba dan Bunga Bank Dalam Islam (Analisis Hukum dan Dampaknya Terhadap Perekonomian Umat). Al-’Adl, 7(2), 83–97.

Kasmir. (2004). Pemasaran Bank.

Kotler, P. (1997). Manajemen pemasaran: analisis, perencanaan, implementasi, dan kontrol. Jakarta: Prenhallindo.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip pemasaran (Vol. 12,Issue 01). edisi.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2021).

Manajemen pemasaran edisi 13 jilid 2.

Muhamad. (2008). Metodologi penelitian ekonomi Islam: pendekatan kuantitatif: dilengkapi dengan contohcontoh aplikasi: proposal penelitian dan laporannya. Rajawali Pers.

Muttaqin, A. A., Noor, I., & Prestianawati,S. A. (2022). Irrational Choice of Bankers: Wealth or Welfare?

International Journal of Accounting & Finance in Asia Pasific (IJAFAP), 5(1), 104–114.

Nicholson, W., & Snyder, C. M. (2014). Intermediate microeconomics and its application. Cengage Learning.

Ojk. (2016). Sejarah Perbankan Syariah. https://www.ojk.go.id/id/kanal/syariah/tentang-syariah/pages/sejarahperbankan-syariah.aspx

Ratminto, A. S. W., & Septi, A. (2005). Manajemen pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Simamora, M. H. (2019). Pengaruh Produk, Harga, Lokasi dan Promosi Terhadap Keputusan Masyarakat Menabung Pada PT Bank Syariah Mandiri Kantor Cabang Pembantu Simalungun Perdagangan Kabupaten Simalungun. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Sjahdeini, S. R. (1999). Perbankan Islam dan kedudukannya dalam tata hukum perbankan Indonesia. Pustaka Utama

Grafiti.

Stanton, W. J. (2006). Prinsip Pemasaran (Cetakan Keempat ed.). Jakarta: Gelora Aksara Pratama.

Sugiyono, M. P. P., & Kuantitatif, P. (2009). Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta. Cet. Vii.

Suretno, S., & Yusuf, R. (2021). Mahalnya Pembiayaan di Bank Syariah. AdDeenar: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 5(02), 179–192.

Syafei, R. (2001). Fiqih Muamalah. Bandung: Pustaka Setia, 1. Syirfana, R. E., Nurhasanah, N., & Ibrahim,

M. A. (2021). Analisis Fikih Muamalah terhadap Pemikiran M. Dawam Rahardjo Mengenai Bunga Bank. Jurnal Riset Ekonomi Syariah, 1(1), 26–31.

Tho’in, M. (2016). Larangan Riba Dalam Teks Dan Konteks (Studi Atas Hadits Riwayat Muslim Tentang Pelaknatan Riba). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 2(02).

Tjiptono, F. (2019). Strategi pemasaran. Wahjono, S. I. (2010). Manajemen pemasaran bank. Yogyakarta: Graha

Ilmu.

Wahyulkarima, A., Nurlaeli, I., & Makhrus, M. (2018). Pengaruh Budaya, Psikologis, Pelayanan, Promosi, dan Pengetahuan tentang Produk Terhadap Keputusan Nasabah dalam Memilih Bank Syariah. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah, 1(1), 51–79.

Yasri, Y. (2012). Analisis Faktor Penentu Menjadi Nasabah Bank Syariah: Perbandingan Segmen BPR Syariah dan Bank Umum/Unit Usaha Syariah di Sumatera Barat. Jurnal Kajian Manajemen Bisnis, 1(2), 19–44.

Downloads

Published

2022-12-07

Issue

Section

Articles